lauantai 19. tammikuuta 2013

Haaste: 11 asiaa minusta

Sain Amandalta haasteen (kiitos!), jonka säännöt ovat seuraavat: 

1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään.
2. Pitää vastata myös haastajan 11 kysymykseen.
3. Haastetun pitää keksiä 11 kysymystä uusille haastetuille.
4. Heidän pitää valita 11 bloggaajaa jolla on alle 200 lukijaa.
5. Sinun pitää kertoa kenet olet haastanut.
6. Ei takaisin haastamista.

Tässä 11 asiaa minusta:

1. Minulla on noin sata keittokirjaa.
2. Sain elämäni ensimmäiset silmälasit eilen.
3. Opiskelen tällä hetkellä. Minulla on yksi valmis tutkinto, toisen suorittaminen melko pitkällä (kyseessä on ensimmäisen tutkinnon jatkotutkinto) ja suoritan lisäksi tällä hetkellä myös kolmatta tutkintoa, jonka pitäisi valmistua keväällä tai kesällä. Syy tähän kolmanteen tutkintoon on, että tuo toinen tutkinto ei takaa kovinkaan hyviä työllistymismahdollisuuksia.
4. Minulla on kolme (5-13 v.) poikaa.
5. Kun lihon, läskit kertyvät erityisesti vatsamakkaroiksi, reisiin ja takapuoleen, mutta ei rintoihin. Näistä vatsassa oleva läski on (esteettisesti ja terveydellisesti) tärkeä syy siihen, miksi laihdutan.
6. Katson melko vähän teeveetä. Joitakin ohjelmia katson Yle Areenalta.
7. Minulla ei ole ajokorttia.
8. Painoin syntyessäni alle 2 kg (synnyin 32. raskausviikolla).
9. Minulla on melko harvinainen etunimi.
10. Minua häiritsee, jos kodissani kaapit eivät ole siistit. Muukin epäsiisteys saattaa häiritä, mutta erityisesti kaappien sotkuisuus. Tosin kolmen lapsen kanssa olen vähän joutunut joustamaan vaatimuksissani.
11. Palelen helposti. Menen nukkumaan pörrösukat jalassa, ja sitten kun jalat ovat lämmenneet peiton alla, potkin sukat pois.


Tässä Amandan esittämät kysymykset ja vastaukseni niihin:

1. Oletko erityisen lahjakas tai taitava jossain asiassa? 
Lapsena olin taitava piirtäjä, joten ehkä olen lahjakas siinä.
2. Oletko erityisen huono jossain asiassa?  

Itse asiassa monessakin. Kuten että olen kaikissa pallopeleissä surkea ja suuntavaistoni on aika huono (liittyvätköhän nämä jotenkin toisiinsa?).
3. Millainen on mielestäsi täydellinen naisvartalo? Voit laittaa kuvankin, jos sellainen netin syövereistä löytyy.
Ei ainakaan mikään silikonirintainen, huomiotaherättävän laiha tai äärimmäisen bodattu. Olen joskus vanhoissa valokuvissa ihaillut sellaisia miesvartaloita, joiden lihakset ovat tulosta monipuolisesta ja raskaasta fyysisestä työstä. Tuo sama voisi päteä naisvartaloonkin.
4. Jos sinun pitäisi elää viikon ajan miehen ruumiissa, niin mitä kaikkea tekisit?
Olisi ehkä kiinnostavaa nähdä, suhtaudutaanko mieheen eri tavalla kuin naiseen, joten varmaankin tapaisin paljon ihmisiä.
5. Miten kuvailisit itseäsi lyhyesti (ulkonäköä ja luonnetta)?
Luonne: Olen aika tasainen ja sopuisa luonne. Minussa on sekä sekä ekstro- että introverttiä (ehkä enemmän kuitenkin introverttiä). En ole ollenkaan kunnianhimoinen. Mitkään statussymbolit tai kalliit merkkivaatteet eivät kiinnosta minua, mutta olen kylläkin muuten esteetikko. Tulen toimeen helposti ihmisten kanssa, vaikka kaikista  en pidäkään.
Ulkonäkö: Pitkähköt vaaleat hiukset, pituus 162-163 cm, olen kai luustoltani aika hentorakenteinen (siksi lihominen näkyy minussa todella helposti). Vihreät silmät. Olen tämän talven aikana saanut ensimmäiset rypyt silmien alle (menossa on nyt pieni ikäkriisi).
6. Miten muut ihmiset (esim. työkaverit tai ystävät) kuvailisivat sinua?
Viimeksi eräs ystävä sanoi minua empaattiseksi. Mutta joku voisi ehkä sanoa että olen tietyssä (tutussa) seurassa puhelias ja vilkas, jossain muussa hiljaisempi ja ujompi
7. Oletko yllättynyt itseesi laihdutus/elämänmuutosprojektin myötä? Mikä asia on ollut yllätys?
Olen ehkä vähän pettynyt itseeni juuri tällä hetkellä, kuten tästä blogistakin on ehkä käynytkin ilmi. Painonpudotus on lähtenyt varsin heikosti liikkeelle. Toisaalta olen positiivisesti yllättynyt siitä, että olen kuitenkin pitkällä tähtäimellä oppinutkin jotain ja omaksunut pysyvästi terveellisiä elämäntapoja. Ja sekin on yllättävää että nautin ihan aidosti liikunnasta, vaikka pehvaa onkin välillä tosi vaikea saada sohvasta ylös. Voisin sanoa ihan yleisesti ottaen, että olen yllättynyt monestakin asiasta, tämä elämäntapojen muutos on ollut ihan kiinnostava ja opettava matka.
8. Voisitko osallistua johonkin tosi-tv-ohjelmaan?
En voisi.
9. Oletko enemmän suunnittelija vai spontaani?

Ehdottomasti enemmän suunnittelija. Saatan uhrata liiankin paljon aikaa suunnitteluun. Jopa niin että itse toteutus kärsii. 
10. Luetko jotain blogia, jonka kirjoittajaa ihailet? Jos, niin mistä syystä?
Ihailen montaakin. Erityisesti niitä, jotka kirjoittavat omista vaikeistakin elämäntilanteistaan rehellisesti, analysoiden ja syvälle luotaavasti. Ja niitä, jotka jaksavat pitkäjänteisesti viedä jotain asiaa eteenpäin. Ja varmasti muitakin, mutta ei nyt tässä tilanteessa tule mieleen.
11. Onko sinulla omituisia tapoja? Tunnusta!
Talojen bongaus ja lääketiedettä käsittelevien juttujen lukeminen. Olen jo lapsesta saakka ollut kiinnostunut arkkitehtuurista ja lääketieteestä, vaikka kummastakaan ei tullut minulle ammattia.

Tämä haaste on jo kiertänyt monissa blogeissa joita luen, joten haastan vain seuraavat bloggaajat mukaan: Sallin ja Marnien. Kaikki muutkin voitte toki osallistua. Nekin, jotka eivät bloggaa, voivat vastata tämän blogin kommentti-osiossa.  Kysymykset käsittelevät erityisesti elämäntapoja ja niiden muutosta ja ehkä laihduttamistakin, koska nuo asiat ovat juuri nyt elämässäni tapetilla

11 kysymystä mukaan haastetuille:
1. Syötkö aamupalaa ja jos syöt, millaisen aamupalan yleensä syöt?
2. Millainen on ateriarytmisi yleensä?
3. Palkitsetko itsesi jollain tavalla tavoitteittesi saavuttamisesta?
4. Onko jokin asia tässä prosessissa tuntunut erityisen vaikealta?
5. Mikä/mitkä on ollut tärkein ahaa-elämykseksi laihdutus- tai elämänmuutosprosessin aikana?
6. Millainen on suhteesi liikuntaan, nautitko siitä?
7. Onko sinulla erityisiä tavoitteita liikunnan suhteen?
8. Pidätkö treeni- tai ruokapäiväkirjaa tms.?
9. Tuleeko mieleen jotain kirjaa/nettisivua/blogia/lehteä/tv-ohjelmaa tms. josta olet erityisesti saanut inspiraatiota (voi mainita useitakin, ja se on jopa suositeltavaa)?
10. Sallitko itsellesi silloin tällöin hyvällä omalla tunnolla epäterveellisiä herkutteluja / kieltäydytkö niistä kokonaan / tunnetko niistä huonoa omaatuntoa?
11. Oletko asettanut itsellesi aikaan sidottuja tavoitteita, kuten esim. tiettyyn painoon pääseminen tiettyyn päivämäärään mennessä?

2 kommenttia:

  1. Kiitokset haasteesta, san vihdoin vastattua :D

    Mä hankin vasta viime vuonna mun ekat silmälasit.. Hassua kuinka opiskelumaailma muuttui, kun alkoi nähdä kunnolla luentokalvot.. Luulin aina että olen vain niin väsynyut, että siksi teksti on hämärää :D

    VastaaPoista
  2. Minulla on aika pienet (+1.25) vahvuudet, ja kyseessä on ikänäkö. Ajatus siitä että on lukulasit saa kyllä tuntemaan itsensä vanhaksi! :D

    VastaaPoista